|
Sprawdzamy swoje wiadomości o solach
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4490 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Aby lekcja chemii była ciekawa i atrakcyjna dla wszystkich uczniów, postanowiłam wykorzystać metodę problemową, grupowa z wykorzystaniem karty pracy.Dobór zadań dla uczniów w grupie zależy od ich możliwości edukacyjnych, co pozwoli każdemu z uczniów aktywnie pracować na lekcji
mgr Jolanta Kuc Gimnazjum im. J.G. Pawlikowskiego w Medyce
SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII DLA KL. II GIMNAZJUM
Temat : Sprawdzamy swoje wiadomości o solach.
Cel ogólny : umiejętność współpracy w zespole usystematyzowanie wiadomości
Cele operacyjne : Uczeń : potrafi napisać wzór sumaryczny i strukturalny podanej soli wykonuje modele cząsteczek soli potrafi napisać równania reakcji otrzymywania soli, różnymi sposobami umie uzgadniać równania reakcji chemicznych poprawnie posługuje się nazewnictwem chemicznym umie napisać równanie dysocjacji soli stosuje interpretację atomowo – cząsteczkową równań akceptuje swoją rolę w zespole, starając się wywiązać z powierzonych zadań
Metody : - problemowa, grupowa z wykorzystaniem karty pracy.
Środki dydaktyczne : tablice rozpuszczalności soli modele kulkowe karty pracy arkusze papieru
Faza przygotowawcza
Zajęcia te powinny być zrealizowane na jednej jednostce lekcyjnej. Klasę dzielimy na grupy 4 – 6 osobowe. Każdy zespół wybiera lidera – sprawozdawcę, prezentującego pracę swoich kolegów. Uczniowie otrzymują karty pracy z 7 zadaniami o rożnym stopniu trudności. Dobór zadań dla uczniów w grupie zależy od ich możliwości edukacyjnych.
Faza główna
I. Przypomnienie wiadomości : ogólna budowa soli wzory sumaryczne i strukturalne soli nazewnictwo soli dysocjacja soli metody otrzymywania soli rozpuszczalność soli II. Rozdanie kart pracy. III. Nauczyciel, koordynator całego zespołu klasowego instruuje uczniów o sposobie pracy w grupie. IV. Praca w grupie – uczniowie rozwiązują przydzielone im zadania i zapisują na arkuszach przygotowanych wcześniej przez nauczyciela. Arkusz zawiera numer grupy i imiona uczniów. V. Prezentacja wyników przez lidera grupy. VI. Sprawdzenie przez nauczyciela i uczniów innych grup poprawności wykonanych zadań. VII. Samoocena grup – punktacja poszczególnych zadań powinna być zgodna z punktacją podaną na karcie pracy. Poprawność można zweryfikować z rozwiązaniami przygotowanymi przez nauczyciela.
Faza końcowa
Ewaluacja zajęć. Zadanie domowe : Korzystając z różnych źródeł wiedzy, określ jakie jest zastosowanie soli.
KARTA PRACY
I. Podaj nazwy następujących soli :
a) CaCl2 1 pkt b) NaNO3 1 pkt c) K2SO3 1 pkt d) Mg3 (BO3)2 2 pkt e) Al2 (SO4)3 2 pkt f) Fe2( CO3 )3 2 pkt
II. Narysuj wzory strukturalne soli :
a) KCL 1 pkt b) AL2S3 1 pkt c) Na3BO3 1 pkt d) Mg (NO3)2 2 pkt e) Cr2 (SO4)3 2 pkt F) PB3 (PO4)4 2 pkt
III. Napisz wzór sumaryczny :
a) siarczek potasu 1 pkt b) węglan magnezu 1 pkt c) azotan (V) cyny (VI) 2 pkt d) chloran (VII) wapnia 2 pkt e) ortokrzemian glinu 2 pkt f) siarczan (VI) żelaza (III) 2 pkt
IV. Napisz równanie dysocjacji :
a) NaCl 1 pkt b) K3PO4 1 pkt c) Ca (NO3)2 2 pkt d) Fe2 (SO4)3 2 pkt e) Al2 (SO4)3 2 pkt f) Ca3 (BO3)2 2 pkt
V. Przedstaw równania wszystkich znanych Ci sposobów otrzymywania siarczanu (VI) żelaza (III). Uzgodnij je.2 pkt za każdą dobrze napisaną reakcję
VI. Uzupełnij następujące równania – nazwij sole :
a) Mg + H2SO4 ▬▬► ………. + ………. 2 pkt
b) Ca(OH)2 + H3PO4 ▬▬► ............ + ...........2 pkt
c) .......... + CO2 ▬▬► K2CO3 + ...........2 pkt
d) .......... + HCL ▬▬► ZnCl2 + ........... 2pkt
e) CuO + .......... ▬▬► CuSO3 2 pkt
f) Ba(OH)2 + ………. ▬▬► Ba(NO3)2 + .......... 2 pkt
VII. Na stole znajdują się modele kulkowe soli ; rozpoznaj je : 2 pkt za każdy dobrze rozpoznany model
mgr Jolanta Kuc
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|